Betale regninger

Organisasjonen bør allerede ved etableringen av organisasjonen bestemme seg for hvem som skal være ansvarlig forå betale organisasjonens regninger. Det finnes i hovedsak tre måter å betale regninger på og de nevnes nedenfor:

Kontantkasse: Organisasjonen kan velge å skaffe en egen kontantkasse, men denne er i utgangspunktet best egnet til å betale regninger med små beløp.  

Bankkonto: Organisasjoner som vet de kommer til å få en betydelig omsetning bør opprette en egen bankkonto. Når organisasjonen har en egen bankkonto, så er det naturlig at flest mulig regninger betales via bankkontoen. Det vil i dette tilfellet være aktuelt for organisasjonen å bestemme seg for hvem som skal ha tilgang til bankkontoen(nettbanken) og ikke minst hvem som skal foreta betalingen av regninger. I dag er det mulig å la flere personer få tilgang til en nettbank og det kan derfor være flere enn den som betaler regninger som har tilgang til organisasjonens nettbank.

Utlegg: For mindre utgifter, så kan det være aktuelt for de tillitsvalgte/ansatte/medlemmer å legge ut for en vare/tjeneste og så få pengene tilbake av organisasjonen. Dette kalles for et utlegg og dette kan betales tilbake fra organisasjonens kontantkasse eller bankkonto.

Godkjenning: Det er viktig at alle regninger som blir betalt er godkjent i forkant av en eller flere navngitte personer. Det er og viktig at den som betaler regningen er en annen enn den/de som godkjenner utbetalingen.