Betalingsoppfølging bør finne sted relativt raskt etter at en betalingsfrist har utløpt.
Det vanlige er å sende en purring, det vil si: en påminnelse om at kunden/medlemmet har mottatt en vare eller tjeneste og at betaling ikke har funnet sted innen oppgitt betalingsfrist.
Når det gjelder oppfølging av ubetalte medlemskontingenter kan det være lurt å huske på at et medlemskap løper inntil det sies opp (hvis ikke annet er avtalt). Det betyr at et medlem kan si opp sitt medlemskap når som helst og den utstedte medlemskontingenten er ikke et juridisk bindende krav for medlemmet.
Hvis ikke annet er avtalt, så vil uteblitt betaling av medlemskontingent gjerne oppfattes som at medlemmet ikke lenger ønsker å være medlem i organisasjonen. Hvis medlemmet ikke betaler etter én eller to høflige betalingspåminnelser, vil det derfor være naturlig å sette medlemmet som inaktiv eller å melde vedkommende ut av foreningen. I den siste betalingspåminnelsen som sendes ut så bør det gjøres oppmerksom på at en utmelding vil finne sted hvis betaling uteblir. Dette kan ha en positiv effekt og det kan føre til at medlemmet velger å betale.
Ved salg av varer eller tjenester så vil et betalingskrav kunne sendes til inkasso, men dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle. En kunde eller et medlem som mottar et inkassovarsel i fra en ideell organisasjon vil fort kunne ende opp med å snakke negativt om organisasjonen og det vil i verste fall kunne påføre organisasjonen et omdømmetap. Det oppfordres heller til å ta kontakt med kunden eller medlemmet som ikke har betalt og undersøke hvorfor betaling har uteblitt.