Bokføring er et begrep vi bruker om den daglige regnskapsføringen. Det finnes egne regler i Norge for hvordan et regnskap skal bokføres og disse reglene gjengis i bokføringsloven og bokføringsforskriften.
Det fremgår av bokføringloven § 2 at det kun er organisasjoner som har regnskapsplikt, skatteplikt eller merverdiavgiftsplikt som er pliktige til å følge reglene i bokføringsloven og bokføringsforskriften.
Regnskapsplikten reguleres i regnskapsloven § 1-2 og følgende (ideelle) organisasjoner har regnskapsplikt:
- (Ideelle) samvirkeforetak som i året har hatt salgsinntekter over to millioner kroner.
- (Ideelle) foreninger som i året har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk.
- (Idelle) stiftelser.
Skatteplikten reguleres i skatteloven § 2-2 og skatteforvaltningsloven § 8-2 og gjelder i utgangspunktet for alle foreninger, stiftelser og samvirkeforetak. Det er samtidig åpnet opp for å gi skattefritak for organisasjoner som ikke har ervherv til formål. Fritaket reguleres i skattelovens § 2-32 og under menyvalget SKATT i hovedmenyen gis det en nærmere redegjørelse for hvilke kriterier som må være oppfylt for å bli betraktert som en skattefri organisasjon.
Merverdiavgiftsplikten reguleres i merverdiavgiftsloven § 2-1 og skatteforvaltningsloven § 8-3 og gjelder i utgangspunktet all økonomisk virksomhet i regi av foreninger, stiftelser og samvirkeforetak. Det finnes enkelte unntak, fritak og spesialregler for ideelle organisasjoner og disse er gjengitt under menyvalget MVA i hovedmenyen.
For små ideelle organisasjoner som er forpliktet til å følge reglene i bokføringsloven og bokføringsforskriften, så vil det være mest hensiktsmessig å benytte et profesjonelt økonomisystem for å bokføre organisasjonens ulike bilag. Et profesjonelt økonomisystem gjør det enklere å produsere de regnskapsrapportene som bokføringsloven krever at vi kan legge fram for myndighetene.
For små idelle organisasjoner som ikke er forpliktet til å følge reglene i bokføringsloven og bokføringsforskriften, så kan det være aktuelt å bruke et elektronisk regnark(f.eks. Excel) for å bokføre organisasjonens bilag. Men dette er mest aktuelt hvis organisasjonen har få bilag.
Det finnes egne regler for organisasjoner som har færre enn 600 bilag i året, se bokføringsforskriften § 4-1, eller les mer her.
Hvis organisasjonen har et betydelig antall bilag, så anbefales det å bruke et profesjonelt økonomisystem fordi dette vil gi en langt bedre oversikt over de ulike bilagene. I tillegg vil et profesjonelt økonomisystem gjøre det mulig å skrive ut alle rapporter i forbindelse med årsoppgjøret på en enkel måte. Og ikke minst så vil et profesjonelt økonomisystem kunne koples opp i mot et fakturaprogram slik at alle fakturaer som utstedes automatisk blir bokført i økonomisystemet. Også alle innbetalinger vil da kunne bli automatisk bokført (OCR).