Et budsjett skal si noe om hva vi tror det vil koste å gjennomføre de aktivitetene vi skal utføre i et bestemt år eller innenfor en avgrenset tidsperiode. Et budsjett kan og si noe om hva vi tror det vil koste å gjennomføre et konkret prosjekt.
Det første vi må foreta oss når vi skal sette opp et budsjett, det er å få med alle relevante inntekter og kostnader. Dette kan vi gjøre ved å gå igjennom handlingsplanen for den aktuelle budsjettperioden og anslå nivået på aktuelle inntekter og kostnader for de ulike aktivitene.
Det andre vi bør tenke på når vi skal sette opp et budsjett er hvordan vi skal rapportere inntekter og kostnader etter at de planlagte aktivitetene er gjennomført. Vi bør tenke slik fordi faktiske inntektet og kostnader ofte skal sees i sammenheng med antatte inntekter og kostnader. For å kunne sammenligne antatte og faktiske inntekter og kostnader så er det viktig at strukturen/postene i budsjettet er lik strukturen/postene i det endelige regnskapet.
Det tredje vi bør tenke på når vi skal sette opp et budsjett, det er hvor ofte vi i løpet av budsjettperioden skal sammenligne antatte inntekter/kostnader med faktiske inntekter/kostander. Slike sammenligninger kaller vi gjerne et perioderegnskap.
Det fjerde vi bør tenke på når vi skal sette opp et budsjett er hvem som skal ha ansvaret for å følge opp budsjettet underveis i budsjettperioden. Det er viktig å tildele ansvaret for dette til en person som forstår seg på et regnskap og som enkelt kan sammenligne budsjettall og regnskapstall. På denne måten kan eventuelle avvik identifiseres før avvikene blir for store.